"Mindig jó, ha a gyerekközönség reagál!" - interjú Juhász Rózával

Klasszikus mesevilágot álmodott színpadra Hedry Mária történetéből Juhász Róza színész-rendezőnő. Színes, tarka, jelmezes, képeskönyvet. Tündér Míra Holnemvolt ország megmentésére indul a Magyar Színházban.

A Tündér Míra több is, mint csak egy mese. Mitől? 

Mert aktuális. A történet során a Tenger - aki a Tónak és a Folyónak az édesapja - elmondja, mit köszönhetünk a tiszta víznek. Ha elveszítjük, nem lesz madárcsicsergés és ember sem lesz, mert mindenki szomjan hal. Ha ebből a gyerekek megértik, hogy a vizet ne kiapadhatatlannak, magától értetődő jelenségnek tekintsék, hanem megőrzendő értéknek, akkor fontos üzenetet adtunk át. Hiszen az emberiség húsz százaléka jelenleg sem fér hozzá tiszta ivóvízhez, és 2025-re a világ népességének 35 százalékát fenyegeti vízhiány. Sokkal nagyobb a veszély, mint gondolnánk! Ez a történet a víz fontosságáról szól, de olyan mesébe ágyazva, ami leköti a gyerekeket. Királylány van benne, herceg, szerelem, és klasszikus, szinte népmesei elemek: próbatétel, sárkány, őrt álló kígyó-béka, álruhás vándorok és királyi udvartartás.

Mi várható látványban, és mivel teremtitek meg a mese varázslatos világát? 

Ez egy romantikus mese, romantikus látvánnyal. Libor Katalin munkáját dicséri, a díszletet és a jelmezt is ő tervezte. Vele szoktam dolgozni, mert jó ízléssel szép világot teremt a színpadra.

Egy kaposvári színművészeti egyetemistát, Krupp Bencét kérted fel az egyik főszerepre. Az ilyen lehetőség jelentős egy pályakezdő esetében. Miért éppen őt?

Láttam vizsgájukat Kaposváron, Eperjes Károly osztályába jár. Királyfi alkat, jó svádájú fiú, jól áll neki ez a szerep. Szeretek fiatalokkal dolgozni, inspiráló a jelenlétük, mert sok energiát fektetnek a szerepükbe. Rengeteg plusz energiát hoz a darabba, mindenkire hatással van. 

Kálid Artúrral most dolgozol először ?

Igen! Eleve rá gondoltam, ám a bemutató eredetileg tervezett időpontja a számára nem volt alkalmas, aztán szerencsére megváltozott a dátum, így mégis együtt dolgozhatunk, aminek nagyon örülök, mert a próbát is komolyan veszi.

A címszereplő Gáspár Katát viszont már rendezted ezelőtt is, sőt éppen ebben a szerepben. Gátol vagy segít ez a mostani rendezésben? 

Kata már Veszprémben is játszotta Mírát. De az új partnerek belőle is újabb válaszokat csalogatnak elő. Ez az előadás teljesen más lesz. A jelenetek értelmezése gazdagabb lett, és egy picit más, mint Veszprémben volt. Nem szeretném a színészek kezét-lábát azzal lekötni, hogy a már elmúltra hivatkozom. Rendezőként hagyom, hogy a színészek megmutassák, mit gondolnak a szerepről, és segítek kidolgozni, megvalósítani ezeket az ötleteket. 

Még egy különlegessége van az előadásnak: Tahi József és Tóth Éva közös szereplése. Ők ugyanis házaspárt játszanak a darabban, és az életben is házasok. 

Olyan helyesek! Megtiszteltetésnek érzem, hogy dolgozhatom velük. Annak idején itt kezdtem a pályám a Nemzetiben, így az ismeretségünk nagyon régi. Szerintem nem az hoz plusz energiát az előadásba, hogy közös a civil életük, sokkal inkább az, hogy jó színészek, érzékeny emberek. 

A hatévestől a fiatal felnőttig, szülőtől a nagyszülőig minden korosztály szerepel a Tündér Mírában. Nagycsaládos, több generációs előadásnak tűnik.

Szeretem a különböző korosztályokat színpadon tartani. A fiatalok inspiráló energiájáról már beszéltem, az idősebb kollégák pedig azt a tapasztalatot és érettséget hozzák, amire ugyancsak szükség van. A nézőtéren ugyancsak helye van a teljes családnak, a felnőttek sem fognak unatkozni, ezt megígérhetem!

Számítasz arra, hogy a nézőtérről bekiabálnak majd a gyerekek? 

Lesznek reakciók, ez teljesen természetes, sőt! Nyitottnak kell lenni erre, a fiatalabb színészeket is erre készítem fel, a tapasztaltabb kollégák pedig már tudják, hogy mindig jó, ha a gyerekközönség reagál!

Fotó: Nyári Attila
Share on Google Plus

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése