„A bűn csak allegória” – Anger Zsolt a Bölcsész Napokon

Az Aranyélet című sorozat vitathatatlanul az utóbbi évek legjobb magyar televíziós produktuma. A második évadot tavaly decemberben zárta az HBO. Ennek kapcsán az ELTE Bölcsésznapok programsorozatán vendégeskedett a sorozat egyik sztárja, Anger Zsolt. Szó volt a sorozat sikerének kulcsáról, valamint a magyar színioktatás jövőjéről is.

A finn produkcióból adaptált sorozatban kiváló színészek játszanak. Anger Zsolt kiemelte Thuróczy Szabolcsot (Miklósi Attila), akivel már korábban is dolgoztak együtt, valamint Ónodi Esztert (Miklósi Janka), akinek karaktere az évad végén jókora felfordulást okozott, így jelenleg Anger Zsolt (Hollósi Endre) rajongóinak „első számú közellensége”. Bár a színész nem ma kezdte a pályát, véleménye szerint az Aranyélet hozta meg neki az igazi ismertséget – főleg a fiatalok körében. 

Az Aranyélet nem úgy közelíti meg a mindennapokat és a nézőket, mint a Barátok közt a maga „hétköznapi” helyzeteivel, hanem a karaktereken és a jellemeken keresztül. Azon kívül, hogy az irodalom és a mozi legkedveltebb alakjai mindig rosszfiúk egy kicsit, ez a rosszaság ott van az emberekben is. Nem a gengszterkedéssel érzünk együtt, hanem a szándékokkal, a kihágásokkal, a hazugságokkal. A családját védő apa és anya, a szerelmes férfi, a felkapaszkodó fiú – a sorozatban mindenki megtalálhatja azt a karaktert, akivel azonosulni tud. A bűn egy ilyen műben allegória – magyarázta Anger Zsolt. A művészet, így a mozgókép célja is az, hogy egyszerre szórakoztasson és elgondolkoztasson; ha csak csiklandoz, az kevés.



A színészhez gyerekkora óta közel áll a filmezés, nagymamája, aki sokszor vigyázott rá, mozi-pénztáros volt. Anger Zsolt annak idején minden filmet látott, amit csak vetítettek, nem is egyszer. A mai napig megnéz bármilyen filmet, ami csak elé kerül. Pár szó esett a hazai letöltés-divatról is, ami a Magyar Filmalapból húzza ki a támogatásra felhasznált összegeket, mégis, színészként nem tud nem örülni annak, ha látja, mennyien kíváncsiak a munkájára, bármilyen módon is jussanak hozzá.

A magyar filmek támogatása azonban nem csak a forgatásokhoz való hozzájárulásból kell, hogy álljon. Nagy szükség van utánpótlásra, fiatal és főleg filmre specializálódott színészekre. Magyarországon a színészkurzusok szinte kivétel nélkül a színpadi színészetre készítik fel a diákjaikat, ám a vásznon egészen máshogy hatnak a mozdulatok és a gesztusok. Anger Zsolt álma egy filmszínészeket képző iskola. Korábban már foglalkozott tanítással, akkor gyerekek és fiatalok színjátszó körét vezette. Szerinte nagyon fontos, hogy a kezdő színészeknek legyen mentora, akire felnézhetnek és aki bevezeti őket ebbe a világba, hiszen ő maga is emlékszik mindazon színésztársaira, akik hatással voltak rá valamilyen módon.

Az oktatás és a játék mellett Anger Zsolt rendez is. Szívügye a kortárs magyar dráma, rendszeresen rendez is darabokat Pécsett. A legjobb művek azok, amelyek a valóságra reflektálnak. A színdarab nem lehet, hogy csak a történetről szóljon, művészetté kell emelnie a dolgokat és analógiát vonnia közöttük. Aki mégis inkább a képernyőn szeretne Anger Zsolttal találkozni, az figyelje a hamarosan a mozikba kerülő Budapest noir című filmet, mert úgy tűnik, az Aranyéletbe Endre nem fog visszatérni. Ahhoz túl hiteles a sorozat, túl igazi. Endre halott, ám a sorozat folytatódik; Anger Zsolt annyit elárult, biztosan lesz harmadik évad.

Pataki Anett
A kép forrása: HBO
Share on Google Plus

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése